torsdag 20 oktober 2011

Mera hundträning

I lördags var det skogsfågeljakt, eller om man ska kalla det kojbygge:-) Lira var lugn och tyst i gömslet, även om det var tråååkigt.

I söndags var jag hos Mia Påhlsson och tränade lite hund. Vi lade ut lite områden så hundarna skulle få gå över diken och terrängbyten. Det var inga problem, svårigheten visade sig i stället vara att lokalisera dummies och bollar i det höga gräset. Lira och Simpan fick kämpa ordentligt! Vi fick också kämpa, för att hålla hunden i området:-) Särskilt i ett område med högt, torrt gräs fick Lira verkligen ligga i. Hon jobbade och jobbade, med låg nos och lågt tempo, jättefint! Hon ville INTE ge sig! Och jag ville inte kalla in henne, för jag ville verkligen att hon skulle få utdelning för sitt fina arbete. Och till slut fick hon tag på den rackarns bollen. Mäkta nöjd med sig själv var hon. SÅ bra att hon fick tag på den! Mycket bra att hon lär sig vara noggrann.

Det var två trötta hundar sedan, men Lira orkade ändå bjuda in Simpan till en stunds lek:-) En riktigt härlig, solig höstdag med jättebra träning! Och så fick jag ett spännande förslag som jag fortfarande funderar över...;-)

Idag har vi jobbat med linjer där Lira dels fick ta sig igenom/över ett risigt område mellan lägdorna och dels att gå till rätt område fast det fanns andra områden i närheten. Det förstnämnda var enkelt och det sistnämnda svårt! Vi måste också träna mer på tecken på avstånd. Närsöket såg dock mycket bra ut idag. Sedan tog jag en härlig men lerig promenad med två lyckliga och springglada hundar (i alla fall den svarta...). Båda jyckarna sover gott medan jag byter till höstgardiner (blä! är det sommar snart?) Och jag funderar vidare - det är nära nu;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar