tisdag 15 november 2011

Sjuk hund

I lördags körde vi ett apporteringspass. Utmanade Lira lite, gick väl hyfsat... Dagens stora plus måste bli att Lira spikade alla markeringarna. Hon viftade inte alls mycket med huvudet. Efteråt fick Lira en lekstund med Alwin. Lika barn leka bäst! De hade så skojigt! Monty var också med på ett hörn och busade (= skällde).

På söndagen åkte vi ut och lade spår. Lira åt faktiskt lite godis i upptaget denna gång! Men vet inte om upptaget blev bättre av det... Nåja, hon spårade på sedvanligt sätt, dvs snabbt! Fick lite problem på en stig eftersom jag följt den en bit innan jag vek av in i skogen igen. Det tyckte Lira var mysko... Snurrade in sig i två träd, det andra medan jag trasslade loss henne från det första. Men hon tog sig vidare och plockade alla pinnar. Duktig Lira! Monty var ett ess som vanligt. Lugnt och stillsamt som det är numera.

På kvällen tyckte jag att Lira verkade trött, men tänkte inte så mycket på det. På morgonen gick hon ut i trädgården medan jag låste dörren. Men hon slöt inte upp som vanligt uppe vid vägen. Ropade på henne, men ingen Lira. Gick då ut i trädgården och såg henne en bit bort. Jag trodde att hon satt och sket, så jag väntade en stund, men då hon bara var stilla där hon var gick jag fram till henne. Hon var väldigt låg och fjäskig, men följde med iväg i alla fall. Jag tyckte det var konstigt eftersom jag inte varit irriterad. När vi gått en bit och Lira fortfarande är låg, stannar jag och känner igenom henne. Ingen reaktion. Jag tyckte dock att hon gick lite orent.

Hemma igen stod Lira med krum rygg och hade svårt både att lägga sig och resa sig. Blev ett besök hos veterinären. Lira gillar inte veterinären...  Hon är bra stark också;-) Men som tur är väldigt snäll. När det blev jobbigt gömde hon huvudet under min arm <3 Förutom blodproven skulle vi ta urinprov. "Gå och kissa" sa jag, och Lira sa "OK" och satte sig direkt:-) Praktiskt:-)

Efter lång väntan fick jag veta att Lira har en infektion, antingen uvi eller livmodern. Mer får jag inte veta förrän i morgon vad det verkar:-/

Lira var fortsatt stel och hängig idag på morgonen:-( Jag hoppas få se Lira på språng i full fart snart!
Published with Blogger-droid v1.6.8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar