söndag 30 augusti 2009

BÄR!

Här har ni världens bästa Lira vid tangentbordet! Jag gillar BÄR! Först, för länge sedan när jag bara var en pyttevalp fanns det små röda (vita gick också bra) bär som matte kallade smultron i trädgården. Jag letade genom rabatterna och åt allihop. Sedan kom det blåa bär, tyvärr inte i trädgården men massor i skogen. Mums! Samtidigt kom det i trädgården flera röda bär, fast på buskar. Hallon, mums! Jag letade igenom buskarna och åt allihop. Matte ville inte ha den, sade något om mask?!? Mer protein säger jag. Sedan kom det nya röda bär på andra buskar, vinbär! Mums! Men matte plockade en massa av dem, så jag fick inte allihop:-( Men sedan kom det lila jättesmaskiga bär i mängder! Krusbär! Det godaste jag smakat nästan...

I går var jag, Monty, matte och husse ute i skogen. Toppen! Matte och husse plockade en massa små röda bär, lingon. Jag plockade några också, fast så jättegoda var de inte. Sen fanns det blåa bär också, som jag också plockade. Fast bara några, jag lovar. Matte plockade inga, hon sa att det inte var blåbär. Vadå, de var ju blå, kan ju jag se ju! Men jag plockade bara några få. Säkert.

Senare undrade matte vad det varit för djur i trädgården. Såg ut som rävskit men större. Knappast björn eller varg. Grannens jämthundar? Nej, det såg inte ut som hundskit, det var alldeles fullt med bär. Men det visade sig att det var jag som var orsaken. Och många gånger under dagen. Fast jag bara ätit några få bär... Eller kanske några fler än få... Och några bär råkade visst hamna i soffan också, sorry! Men jag åt bara några få bär!

---------------
Idag var vi i skogen igen. Jag åt inga bär idag. Däremot hittade jag en tennisboll några gånger som matte fick. Då blev hon glad, hon är lättroad.

Husse hade med sig gevären, toppen! Men, han är inget vidare på det här med jakt... För han sköt och sköt och INGA fåglar trillade ned. Jag vet, för jag tittade jättenoga, och efteråt sökte jag jättenoga också ifall jag skulle ha missat något. Men nej, inte den minsta lilla fågel hade han träffat. Matte sköt lite också, men hon var inte bättre hon. Däremot stod de efteråt och klistrade lappar på kartongbitar som var uppsatta där de skjutit. Människor är konstiga ibland... Men det var kul ändå, även utan fåglar. Matte undrar hur jag vet att det ska ramla ned fåglar när man skjuter, men herregud, jag är väl inte dum heller! Fattar ju minsta valp!

-----------------
I helgen har jag suttit vid datorn och följt min morbror Nicke som tävlat i SM i spår. GRATTIS till honom. Och så vill jag gratulera min mamma Alice som tagit förstapris i elitklass jakt, samt min pappa Iago som gjorde samma sak för ett litet tag sedan. De är så duktiga! Och om inte jag är lika duktig när jag är tre år så är det BARA mattes fel!


Jag kollar tillgången på krusbär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar