lördag 8 augusti 2009

Fy pörskan...

...vilken bra hund jag har!

Monty och jag tävlade högrespår idag. Drog spiken som jag hoppades på:-) På upptaget går Monty ut ca 50 cm innan han vinklar av och spårar längs rutkanten! Jag blir aningens ställd och kallar in honom och gör om - och han gör likadant. Jag har lite mer is i magen denna gång, och väntar en stund, då lämnar han rutkanten och går ut i rutan. Det var inte alls samma drag som normalt, han ligger ju som en skållad råtta i spåret, så jag var övertygad om att det var bakspår, och såg med fasa hur rutkanten närmade sig. Men så gick vi över kanten och inget hördes från TL, så det var bara att tuffa på. Två pinnar i snabb följd, men sedan hamnade vi på en myr med högt gräs, och där fick Monty problem. Vi snurrade i flera minuter på den lilla myren innan han fick fäste på spåret igen. Fyra pinnar till plockades in, men sedan var det slut... Vägen närmade sig och Monty markerade att här var slutapporten. Men det fanns ingen slutapport! Vi letade och letade medan tiden tickade iväg, och till slut hittades slutapporten under en gran. Nu blev det en onödigt spännande väntan på om tiden räckt, jag glömde nämligen att kolla på min klocka. Trodde att vi klarat oss precis, och så var det.

Sedan kunde vi slappa rätt länge innan alla var klara för uppletande, som gick på en äng. Monty gick för ovanlighetens skull rakt ut på djupet på skicken. Första föremålet hittades snabbt, och avlivades ordentligt av Monty:-/ Det var ju så roligt... Övriga tre hämtades in utan problem

Då var det lätta avklarat och det svåra var kvar - lydnaden. Solen gassade, termometern sa 26 grader. Monty tyckte det fanns roligare saker att pyssla med än lydnad, men, håll i er nu, han kröp! Monty kröp 10 meter! Det har han aldrig gjort förut. OK, det var inte så snyggt, ffa gick det väääldigt långsamt, men han kröp! Inkallningen var fin, blev en nia, övriga betyg var väl inte så mycket att hänga i julgranen. Framåtsändandet tyckte jag gick strålande, även om det var lite segt åt andra hållet. Sedan klantade jag mig på tungapporten, och mer irriterande, hoppet men vi fick i alla fall betyg på allt:-)

Slutresultat blev att vi spöade alla brukshundar(;-)) och kom på en hedrande andraplats efter Ulrika och hennes härliga flat. Mycket fin insats av Monty med tanke på mängden träning han fått:-)

Nu ska Monty få göra sånt här... Och bara träna litegrann på skoj.


3 kommentarer:

  1. Grattis till 2:a platsen! Monty är så cool.:D

    SvaraRadera
  2. Grattis till en jättbra prestation!
    Han e ju duktig sportkillen:)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Monty-pluppen. Han är sååå söt =). Vad har hänt med Iza då? Själv blev jag tyvärr tvungen att sälja min Fille, tollarhanen. För jag fick jobb här i Umeå och jobbar sådana oregelbundna tider, som gör det stört omöjligt att ha hund =(. Dock har han hamnat i ett kanonhem här i Umeå =).//Kram, Linda (som var Montyvakt i Övik)

    SvaraRadera