fredag 5 februari 2010

Facitläge!


Memea Mohlin talar om träningsläge när man lär in ett beteende, och facitläge när beteendet ska fungera i en praktisk situation, t.ex. vid hundmöten.

Mina hundar skäller ju ”lite” (eller tokmycket) på ringklockan. Monty är lite för gammal för att det ska gå att göra något åt (insatserna under hans uppväxt var lite halvhjärtade, och Iza slutade skälla – och bry sig öht - så fort dörren var öppnad), men Lira är ju fortfarande ung och påverkbar… Så för ett tag sedan inledde jag operation dörrklocka.

Jag har tränat Lira på att ligga i korgen på samma sätt som burträning, för er som är bekanta med det konceptet. Eftersom Lira burtränades som liten valp gick det väldigt fort att lära henne att springa till korgen och lägga sig, och ligga kvar tills frisignal. Sedan började jag gå och öppna dörren. Sedan lade jag till att ringa på dörren vilket innebär att Monty kommer flygande och gastar. Tog bara en miss innan Lira låg kvar i korgen trots det. Slutligen körde vi en ”halv” facitsituation när mina föräldrar kom och hälsade på. Lira låg kvar, men det var ingen riktig situation eftersom det är välkända personer.

Men idag var det dags för riktigt facitläge, när rörmokaren kom förbi. Monty stängdes in i sovrummet (där han skällde i stort sett hela tiden). Lira gick villigt till korgen, men lade sig inte. Valde att överse med detta och belönade att hon satt kvar i korgen. Så småningom lade hon sig ned också, men hon skällde ordentligt, i alla fall när jag lämnade henne i korgen. Jag avvaktade tills hon gjorde paus en stund, och belönade tystnaden. Sedan låg hon lugnt och avslappnat i korgen medan vi gick runt med rörmokaren i huset! Till slut fick hon gå ur korgen och pussa lite på rörmokaren, det gillade hon:-) Och han tyckte hon var fin och lydig:-) Så kul att se träningen fungera och stressen förbytas i lugn och avslappning. Lira är så himla duktig!

Undra om det skulle gå att burträna Monty?:-) Monty är ju inget fan av shaping direkt… Han blir normalt sett lugn så fort han fått komma och hälsa men jag tycker inte att det ska behövas vid ett kortvarigt besök. Fast det är jäkligt irriterande med skällandet.

1 kommentar:

  1. Hejsan!

    Nej ingen träning inplanerad imorn. Vi kör lydnad på onsdag 19.00 på Johanssons plåt om ni är sugna.

    SvaraRadera