fredag 18 juni 2010

Ösregn, framsteg och massa lakritssnören

I fredags styrde jag kosan mot Garpenberg för kennelträff! Bilkö från Sundsvall till Iggesund, trodde aldrig jag skulle komma fram… Chansade sedan lite på grusvägarna mot Garpenberg, men kom rätt så småningom och installerades i ett rum tillsammans med Liras syster Mali (Charlotte och Mali hade åkt i – var det 9 ½ h? – fick mina 6 h att verka futtiga) och en hane och en tik från Lotten – Will. Med undantag av någon enstaka morrning från den äldsta tiken samsades hundarna mycket bra på den trånga ytan.

Jag har alltid tyckt att Lira var en liten och nätt labradortik, men jag fick omvärdera det efter helgen… Lira är en biff:-) Lira och Mali var otroligt lika, förutom att Mali var mindre än Lira och Lira svartare. De har samma minspel och uttryck också. Det hände flera gånger att jag och Charlotte tog fel på våra hundar… Jag stod och hojtade på Lira och var ganska irriterad på att hon ignorerade mig så totalt, men så vände jag mig om, och där stod Lira bakom mig. Det var Mali jag stod och ropade åt:-)

Efter en tidig fredagkväll, trötta efter resan, vaknade vi till ihållande regn mot taket. Jag tittade ut, och förutspådde ”Det här är regna-hela-dagen-regn”. Och jag borde börja på SMHI, för visst hade jag rätt… Vandrarhemmets torkrum var minst sagt knökfullt efter dagen.

Arbetsbiten av helgen inleddes inte nåt vidare för Lira. Skott och kast gjorde att hon gick i taket direkt och vi fick avlägsna oss en bit för att hon skulle coola ned sig. Lira har aldrig varit i en sådan situation förut, med typ 30 hundar, skott, kast och visselsignaler. Men hon kom starkt eftersom dagen gick, och jobbade så himla bra, fokuserat, snabbt, och med näsan på. Hon fixade lätt uppgifter två snäpp svårare än vi tidigare provat. Vilka härliga hundar vi har, så coola privat och så arbetsvilliga när det gäller. Det var kul att se så många jaktlabbar på samma ställe, det är jag inte bortskämd med.

Blöt och trött Lira rullade ihop sig på fällen medan matte drog vidare till vin och sång. Ja, vin och mat i alla fall, och mycket god sådan. Mätta och nöjda somnade vi när rummet dyrkats (!) upp och vaknade till – SOL!

Denna dag tog vi det lugnare med unghundarna som var ganska trötta. Lira var mycket lugnare i passivitet idag, men jobbade fortsatt bra och mycket koncentrerat. Var vaksam för felbeteenden p.g.a. trötthet både lördag e.m. och söndag, men inget sånt alls. Lira fick vila sig i bilen, medan jag kikade på tvååringarnas träning. Shit, ska man vara där om ett år??? Hunden är väl en sak, men jag då!?! :-)

Jag är supernöjd med Lira under helgen, och fulla med intryck och inspiration vände vi hemåt, en resa som tog en timme mindre än nedresan:-) När jag lastade ur Lira hemma på Måsgränd sade hon ”Äntligen, leka? Träna?” ”Sova!” fick den besvikna labradoren till svar.



Annie och Billy tar en paus bakom linjen - tvååringarna kör walk-up.


Lira sitter passiv vid vattenarbetet på söndagen.



Så här såg det ut när vi tränade stoppsignal på vatten. Björn och Keeper - kan ni se Keeper...?



Lira och Liras syster Mali tillsammans med Charlotte


Hela valpkullen som var på lägret samlad: Charlotte och Mali, jag och Lira, Annelie och mamma Alice, Rodney och Kotten och Björn och Keeper


1 kommentar:

  1. Kul med kennelträff.Ni verkar ha haft mycket trevligt.

    Kram

    SvaraRadera