söndag 20 juni 2010

Unghundsderbyt...

...har vi INTE varit på ;-D Förstår inte hur man kan ha en hund klar så tidigt - men det har man kanske inte heller ;-) Kollar man på finalisterna är det bara två som är födda 2009, och de har ju "hyfsat" erfarna ägare...

I stället har Liradini och jag varit på ett inofficiellt B-prov. Eftersom Lira och jag dragit sista startnummer fick vi börja med passivitet när näst sista hunden hade vattenmarkeringar. Hyfsat svårt att börja med passivitet i stället för efter att hunden fått blåsa ur lite. Lira var laddad till tänderna! Det var oerhört spännande tyckte hon att titta på när den andra hunden plumsade i vattnet. Sedan knatade vi vidare och jag försökte söva Lira inför hennes tur. Gick väl sådär;-)

Vem som gick med vem fram till provområdet när det var våran tur är väl lite oklart... På första vattenmarkeringen hade vi lite bråttom båda två och Lira stack på Li... På andra markeringen kom jag ihåg mig och väntade några sekunder, då gick det bra. Är supernöjd med markeringarna, Lira drog rätt ut i myrmarken och tvekade inte en sekund att kasta sig i *plask* *plask* *plums*. Att kastaren satt i en båt struntade hon helt i. På första markeringen kom hon dessutom hela vägen fram till mig och lämnade av innan hon skakade. Andra nästan... Men hon höll fast krickan ordentligt.

Banan-fot till fältet. Fältet gick mycket bra, förutom att hon dumpade en kaja på mina fötter (och jag som är så nöjd med hennes avlämningar!) och hade lite trubbel med hur man bär en kanin. Provade baken först, nej, då snubblade hon på öronen. Nackskinnet gick bättre:-) Jag gillar fält, det är lugnt och skönt;-)

Landmarkeringar sedan, gick bra det. Lira var som vanligt lite mer sansad efter söket. Vi avslutade med ett linjetag mellan landmarkeringsområdet och vattenmarkeringsområdet. Det var för svårt för Lira, men hon fick in fågeln... Vi fick ett nytt försök i ett annat område, men då slog det slint i mattes huvud... Men fick i alla fall till en riktigt fin stoppsignal + närsöksdirigering åt höger. Lira lyssnade fint och fick utdelning direkt. Toppen!
Jättenöjd med min duktiga hund! Lite mer stadgeträning och viltvana så... Hon är ju bara ett år än...


1 kommentar:

  1. Duktiga tjejer! Spännande att köra hund speciellt unga hundar. Man kan liksom stå inför speciella frågor och bekymmer som snabbt ska lösas...-Hur f..n tänkte han nu?!? Försent...
    Lira och Mali var verkligen lika som bär. Killarna var ganska lika varandra de med.
    Kram Annie

    SvaraRadera