onsdag 14 juli 2010

Dummykastarexperten

Var och hälsade på i mammas föräldrahem, nu ägt av hennes bror. Ett underbart ställe med "träningsmark" utanför knuten, så jag kunde inte låta bli att ta med mig Lira och ett par dummies. Tänkte köra ett linjetag över lägdan mot ett målområde i ett skogsparti. Skickar in en dummy lite diskret i skogen, och kastar sedan en dummy högt och fint åt helt fel håll rätt ned i diket mellan skogen och lägdan. Diket var typ 30 cm brett och nästan en meter djupt med tjockt med lera på botten. Inte helt lätt att fiska upp dummyn iklädd kjol och lågskor... Torkade av dummyn så gott det gick och skickade in den åt rätt håll i stället. Tillbaka till Lira som tåligt väntade. Skickade på markeringen vilket gick mycket bra.

Riktade sedan upp henne för ett linjetag, och hon går iväg som ett spjut till rätt ställe. Eller? Medan Lira söker och söker börjar jag fundera. Vart hamnade egentligen linjetagsdummyn? Har jag skickat Lira till rätt område? Lira är främst intresserad av ett specifikt område, men lämnar det till slut och går ut på ett vidare sök, så jag kallar in henne. Vi gör om linjetaget, och hon drar till samma område - och nu börjar en misstanke spira... Kanske hamnade dummyn... Och så dyker plötsligt Lira ned med framkroppen i diket och en stund senare (efter lite grävande misstänker jag) dyker hon upp med en fullständigt lerindränkt dummy i munnen.

Hur lyckas man med två stycken dummies träffa ett 30 cm dike övervuxet med div gräs fast man siktade en bra bit bortanför diket? Den andra dummien hade sjunkit ned helt och hållen i leran så den var inte så lätt att hitta. Kanske var det en bra övning för Lira
I övrigt har vi mest pysslat med vattenarbete i värmen, på 4 olika ställen.

2 kommentarer:

  1. Va du är duktig på att träna:) Vi har tagit semester på riktigt vi. Snart är det kennelläger & det blir det en del träning.

    Må så gott

    Kram från Annica & vov

    SvaraRadera
  2. Haha jag såg din nergång i diket ;-) Fast när jag såg det kastet trodde jag först att du skulle få dummyn i huvudet.
    Var du där när moster sa att folk ringer och vill köpa hemmanet? Jag kan förstå att folk vill det...

    SvaraRadera