lördag 9 oktober 2010

Öppenklass

Idag hängde jag på och rekade ut provupplägg för öppenklass jaktprov. Eller ja, ärligt talat bidrog jag kanske inte så mycket i planerandet:-) När planen var klar testade vi med våra egna hundar som var på lite olika nivå, men jag tror att snittet blev öppenklass;-)

På söket fick hundarna gå om vartannat. Lira hämtade in 2x2 dummies, sedan var jag rätt nöjd. Men så måste jag ju bevisa att labradorer är bättre än vorsteh, så jag skickade henne en gång till, och jo, hon visade det:-) Sedan slutade vi på topp...

Lira fick två enkelmarkeringar i stället för en dubbelmarkering. Den första spikade hon. Den andra var klurigare, så då fick hon jobba lite, men hon höll området bra och hittade den efter en stund.

Vattendirigeringen avstod vi... Lite för avancerat för oss än så länge.

Landdirigeringen gick rätt bra första gången, Lira lydde stopp och mina tecken, andra gången kunde hon bäst själv... Jag har en målbild i mitt huvud, vi är inte där än.

Lira var cool hela tiden, lade sig ned när det var läge, gick bra fot och var allmänt avslappnad.


På kvällen chillade jag och Monty i fåtöljen framför brasan, med en drös levande ljus och ett nyplockat äpple åt mig. Monty fick inte ta med sig sitt mumsiga älgben upp i fåtöjen. Rätt OK med höst iaf.

1 kommentar:

  1. Härlig bild på Lira som lirar loss på ett höstigt fält. :)

    Låter mysigt med samkväm framför brasan med Monty, det är liksom så jag spenderar mest tid med Ghetto åsså. ;) De är underbara, de små gamlingarna. :)

    Må gott!

    SvaraRadera