måndag 14 mars 2011

Vilken skillnad!

Är precis tillbaka från kvällens lydnadsträning i ridhus, och oj vilken skillnad mot igår! En helt annan hund, Lira var på, ville, fullständigt koncentrerad - som vanligt med andra ord. Synd att det inte går några bruksprov i ridhus...;-) Största felet hon gjorde på hela kvällen var att hon låg som en sten efter platsliggningen, och lyfte inte ens huvudet förrän andra sittkommandot, och då var det för att ge mig en undrande blick ur de gulbruna ögonen "Vad står du där och snackar om?" Det är visst någon som har glömt bort att kedja sitt efter platsliggning...

Roligast var annars när Ulrika kommenderade "Kind!" under platsliggningen, och både Johnnys och Liras huvuden damp i backen samtidigt:-) Mitt motsvarande kommando är "Plats!" - mycket likt...

Jag har hittat ett träningsschema inför tävling som jag tänkte testa att följa - med vissa modifikationer förstås, eftersom det är jag... Idag skulle jag då köra igenom programmet med tre belöningspunkter. Jag laddade ned en slumpgenerator-app från Market (jo, det finns nog allt där) och slumpade fram i vilken ordning momenten skulle köras och när jag skulle belöna. Det gick lysande! Kul att inte få bestämma själv.

Nu funderar jag på att byta ut ridhusträningen mot att resa runt till stadens blötaste parkeringar... En annan grej jag pysslat med är att sammanställa resultat från de gånger jag kört igenom hela (typ) program. Det första typ 270 poäng, nästa tillfälle 225 poäng, och nu senast i söndags 195... Vikande trend - men dagens lär vända kurvan uppåt igen:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar