söndag 12 juni 2011

Sommar och sol...

Vilken underbar vecka! Jag älskar sol och värme, för varmt? Nääh... Igår flyttade vi dock ned i sovrummet på nedervåningen, för att få det svalt till natten. Jag sov som en stock:-)

Hundträning har det inte blivit så mycket förstås, men Lira har passat på att bada när tillfälle ges. Igår var vi hos mina föräldrar för att svalka oss vid havet. Pappa tog ett dopp, och Lira simmade ut efter honom - för att se att han inte höll på att drunkna eller nåt... När hon konstaterat att han verkade ha läget under kontroll, simmade hon tillbaka till stranden. Hon gjorde det två gånger för säkerhets skull:-)


Hundarna har varit rätt däckade på dagen, men på kvällen, när det bara var 24 grader var Lira redo för jobb... Så vi har kört lite kryp och tungapportering.

Idag har vi varit ute i skogen med Annica och Anna-Carin. De körde spår, men halta Lottas hundar fick avstå och nöja sig med uppletande och budföring. Lira var först ut av mina hundar på uppletandet. Jag hade sju föremål ute. Lira tyckte det var superroligt att få söka och gav järnet. Att det fortfarande var rätt varmt var inget som bekymrade henne.

Monty var också riktigt laddad och studsade lyckligt runt i rutan, med korta avbrott för att vräka i sig godis (och hugga mig i fingrarna samtidigt), och få lite klappar. Sånt tempo i rutan har han inte haft sedan sin storhetstid;-)

Lira fick köra budföring med skott för första gången. Som väntat hade hon full fokus mot skytten i skogen i stället för mottagaren - redan innan första skottet avlossats. Första gången tog Lira en sväng ut i skogen på båda sträckorna... Men andra gången gick hon raka vägen, även om respektive mottagare fick jobba lite...

Lite husjobb har det också blivit, jag har målat två dörrar till i den iögonfallande blå färgen. Men det ser helt OK ut mot en faluröd vägg. Dalablått mot falurött måste ju bli bra - och det är ju viktigt att dalkullan Lira känner sig som hemma! Ska fota om jag kommer ihåg det. Nästa steg är ett varv till på de dörrarna, första lagret på hundhusdörren som grundmålades idag, och grundmålning av garagedörrarna som är tvättade och skrapade. Enligt yr.no är det sol på tisdag, siktar på att ta fram penslarna då igen. Det finns mycket att måla... Typ allt som är målat på gården... Tur det är kul:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar