tisdag 9 augusti 2011

Lite av varje

Pja, lite dåligt med bloggandet... Vi har varit på semester i Dalarna. Där ska jag bo när jag blir stor. På vägen ner stannade vi i Axmar och fick träffa Liras brorsa Keeper. Både lika och olika var de:-) Där fick Lira också se levande höns för första gången. Hon tyckte det var mystiskt med levande "apporteringsvilt". Vi hann också med ett träningspass ihop med Sofia och Doris (där Lira gjorde jättefina linjetag på vatten) och träffa Liras minisyrror i Avesta. Lira tyckte att syrrorna var ganska otäcka, däremot var katten mycket häftig. Katten verkade inte bry sig öht, såg nog inte skillnad på en till sån där svart sak. Men Lira var i påstridigaste laget enligt mig, och var mycket uppfinningsrik när det gällde att smyga sig fram till katten utan att matte skulle se... I övrigt var det slöa dagar och semester som gällde.

Hemma, två veckor kvar av semestern! Första veckan åkte vi ned till Mia Påhlsson och tränade, och Lira gick superbra! Vi genrepade också spår, vilket var konditionshöjande för mig i alla fall... Andra veckan tränade vi vatten ihop med träningsgänget. Lira gick i par med Chivas. Lira skötte sig mycket bra, förutom att hon måste träna på att markeringar finns där de landar och inte där de borde vara... Det gällde även när vi var hos Mia;-)

Lira fick köra en hel del på vatten, och på kvällen när jag kom hem från medlemsmötet på klubben anade jag oråd... Skyndade mig att slänga på ett täcke, men det var för sent - dagen efter hängde svansen ledset rätt ned:-( Ingen träning denna dag, utan Lira tillbringade dagen med koppelpromenader och att ligga nedbäddad i korgen med täcke på och vetekudde över svansen. Även nästa dag blev lugn, även om svansen var bättre. Lira var pigg som attan, så på eftermiddagen blev det lite teckenträning, där en och annan brist visade sig = bra träning.

Dagen efter tränade vi lite lydnad, med en Lira som var superhet efter vilan. Hon fick också ligga tävlingsmässig plats med skott tillsammans med Nittra och Candie, vilket gick bra = bra känsla för matte. En budföring med skott blev det också, tyvärr för kort, men bra att få lyckas i alla fall. Bara att hålla tummarna.

Igår tränade vi med vilt för första gången på mycket länge. Lira var mer eller mindre överladdad... Inget vatten idag, utan det blev linjetag och fält. Första linjetaget gick hon ut alldeles för snett. Jag stoppade henne och vinklade höger, och hon lydde bra men vek sedan tillbaka och kunde själv. Kallade in och skickade om, och då kom hon rätt och plockade glatt in fasanen.

På fältet försökte vi lägga viltet svårt, så att hon skulle få jobba lite med näsan. Lira hittade alla vilt snabbt ändå, utom en fasan som jag slängde ut bara några meter från starten. Den fick hon ta på närsök i stället. Måste jobba mer med att hon ska slå på näsan redan från start. Ute i fältet verkar hon ha näsan på ordentligt i alla fall, det är inte bara spring.

Vi körde också en dubbelmarkering där Lira var lite för olydig... Avbröt och körde lite "lyssna på stoppsignal", vilket hon då gjorde bra... Ett sista linjetag gjorde hon bra. Efter en stunds vila i bilen fick hon göra sin favorit... Släpspår! Synd att det bara kommer att förekomma en gång;-)

Idag fick Lira däremot bada, fast i badkaret.
Fråga: Hur ofta badar ni er labrador? Alternativ:
A) Aldrig
B) Någon gång ibland
C) Varje gång den har varit lös i trädgården
Mitt svar är alternativ C - jäkla kattskit x-( Tips på hur man får katterna att skita hemma i sin låda i stället för den gigantiska lådan som är våran trädgård? För att få hundarna att låta bli skiten måste vara omöjligt;-)

För övrigt såg jag en huggorm på våran standardrunda. Undrar hur länge det tar innan jag vågar gå den rundan igen..?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar