söndag 8 november 2009

Skitgöra och stadga

I helgen har vi jobbat med något mindre kul - dvs monterat ned hundgård. Dels har vi flyttat vår stoora hundkoja med två domkrafter, en vinsch och en släpvagn. Sedan har jag grävt upp stängslet och förbannat mig själv för att jag var så noggrann när vi byggde hundgården - nästa hundgård får hundarna rymma ur i stället;-) Det ständiga duggregnet minskade inte direkt på leran... Har nog aldrig varit så lerig:-)

Den stoora hundkojan är för övrigt till salu... Dubbel koja med två ingångar, rymmer två stora hundar. Vinterisolerad. 2000 p.o.k. Planerar för ett litet hundhus (se nedan).


Eftersom det snart blir betydligt längre till jaktmarken passade vi på att ta med oss hagelbössan ut i skogen och skjuta för Lira. Jag har alltid tyckt att Lira har en mycket bra stadga, oavsett om hon apporterat dummies eller fåglar. Hon har aldrig misslyckats i de stadge-övningar vi tränat. Så jag såg ut som en fågelholk efter att första skottet avlossats, dummy kastats, och jag kopplade loss Lira (som lugnt satt och tittade). Hunden bara försvann!:-) Markera hade hon inte alls hunnit med, men söklusten var det inget fel på...

Jag som är van vid brukshundar där idealet är att de inte alls reagerar på skott var inte beredd på en hund som tycker att skott är jättehäftigt.
Vid nästa skott var jag beredd! Lira tänkte knalla, men icke! Dummyn hamnade lite tokigt, men jag riktade upp henne ordentligt (kom på att jag inte själv markerat särskilt bra...), och skickade henne på ett linjetag. Det gick superbra, hon både gick rakt och jag skickade henne faktiskt åt rätt håll också:-)

Nu får vi jobba med att sökandet är roligare än inlevereringarna - även om de var mycket fina idag var det tydligt vad hon föredrar...

Dagens husbild: sovrum




1 kommentar:

  1. Vilket jobb med hundgården, men också var den ju rymmningssäker;)

    SvaraRadera