tisdag 10 augusti 2010

Hjälpsam


Om nyttan av en retriever i vardagen – de som anser att en retriever enbart ska vara en jakthund kan sluta läsa nu;-)

Skulle gå ned till sovstugan för natten, spöregn utanför, och hade precis krånglat på mig regnkläder och skor. Då kom jag på att kassen med necessär låg kvar i soffan. Att gå in med de blöta och leriga kläderna kändes inte aktuellt, och att klä av sig igen kändes jobbigt. Så jag säger till Lira, på skoj:
”Kan du hämta påsen åt mig?”
”Hämta!” tänker Lira och ger sig iväg för att hitta något att hämta.
”Lira. Så.” säger jag och fäller ut vänsterarmen, varpå Lira glatt springer bort till sof-fan. Där hittar hon en tidning, och eftersom hämta tidningen är en av hennes vardag-liga morgonsysslor, kommer hon snabbt med den.
”Duktig hund. Hämta plastpåsen.”
Samma scenario, och Lira springer till soffan igen på mitt tecken.
”Söksöksök.”
Och när Lira får sökkommandot undersöker hon närområdet, hittar plastpåsen, griper den resolut och lämnar den fint till mig.

Så praktiskt!


Lira erbjuder Kristofer en penna (som hon nyss snott från mig). (Foto – Karin Marnefeldt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar