torsdag 5 augusti 2010

Mer WT-träning

Var på WT-träning igår. I det här regnovädret som SMHI varnade för… Ett gäng tåliga retrievermänniskor hade ändå träffats i Bredånger för att funktionera eller träna.

Lira och jag började på station 3, närsök. Ett kort linjetag ut till ett närsöksområde med tre dummies. Två gånger gick hon rakt ut i området och höll sig där. Andra gången hamnade hon något utanför, stoppade och dirigerade höger. Gick hur bra som helst!

Sedan station 2, markeringar. På första markeringen var varken Lira eller jag beredda, så det blev en dålig markering. Andra markeringen gick bra. Eftersom det var träning fick vi några till markeringar åt det första hållet, men Lira var något ofokuserad, tittade på markeringen, tittade på kastaren, och memorerade inte markeringarna. Svårt att säga varför.

Vi fortsatte till station 4, linjetag. Jag valde att göra det lätt för Lira, och då gick det förstås bra. Inför station 5, sök, var det (äntligen…) en stunds väntan, så jag slog mig ned på en stubbe och Lira satt bredvid. Lira var alldeles lugn och tyst, även när sökhunden, en golden, kom fram för att hälsa. När det var vår tur tände Lira till lite – äntligen sök! Vittringsförhållandena var svåra i hällregnet, så Lira fick ligga i lite. Det tyckte hon var roligt:-)

Avslutade då med station 1, linjetag. Nu hade Lira vaknat ordentligt och det gick undan, med stoppsladd vid dummyn.

Lira var fullständigt lugn och tyst vid sidan och i passivitet, före under och efter WT:t. Men full fart i arbete, särskilt de två sista stationerna. Mycket nöjd. Men viss risk för att Lira och jag blir ”storhuvade” efter allt beröm vi fick;-)

Mycket trevlig kväll trots ihållande regn! Och gott var det med hamburgare efteråt:-) Ingen nappade på erbjudandet om vattenarbete, nästan varje station hade ju redan erbjudit träning på att lämna av innan man skakar... Tyvärr var det inte några skott idag, vilket egentligen var det jag hoppats träna på.

Under mer soliga förhållanden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar