torsdag 26 augusti 2010

Lite av varje


Det blir en påtvingat lugn dag idag, är rejält förkyld och får kurera mig framför brasan med en whiskey:-)

Lira har visat sin av-knapp genom att ligga ihoprullad och sova hela dagen medan jag jobbat vid datorn. Igår fick hon i alla fall söka, lurade två spaniel-tjejer att lägga ut ett sök åt oss. Lira jobbade bra men hade svårt med att det var två olika typer av dummies. Hm, det var länge sedan vi tränade med annat än vilt ihop med andra. Sen fick hon ligga och titta på när jag fikade hembakta bullar - så gott. Så tråkigt, tyckte Lira.

Har haft fullt upp i början av veckan, men kan tipsa om att lägga spår på parkeringar för den som har tid. Det går fort och är kul:-)

Var nere vid den Stora Promenadslingan (dvs Höglandssjön) för lite snabbaktivering. Asfaltspår på en parkering och lite vattenmarkeringar i vassen. Funderade lite över hundarna som gick förbi med ägare på släp i kopplet. Får de nånsin hämta en dummy i vassen eller följa ett spår? Vad gör hundarna som inte tränas egentligen, sover hela dagarna förutom rastningar i koppel? Och varför har man hund i så fall? Skulle knappast ha hund enbart som sällskap, när Monty var ung, innan vi börjat med träning och tävling, kunde han femtielva tricks, lydnadsklass 1, och gick spår någon gång i veckan:-)

Sen sist har jag också hunnit med att träna min egen platsliggningsfobi. Lira är lugnet själv men jag tycker det är obehagligt:-/ Vet inte riktigt när jag började bli så tramsig, har gått tillbaka i gamla träningsböcker men inte hittat något direkt. Har förresten valt att inte längre skriva ut min träning i bloggen som jag gjorde förut, men det betyder inte att jag slutat föra bok. Den som tvivlar kan höra av sig så visar jag upp den. Den är på 73 sidor hittills i år.

Nästa lydnadspass på Torpet planerar jag att träna på:
Budföring, ffa sträckan från mottagaren till mig.
Framförgående, se om Lira är lika lugn som hemma eller om hon går upp i varv på plan.
Uthopp mot target.
Platsliggande - antingen mig själv eller Lira med störning. Behöver tips på störning...
Det är planen idag, kan tillkomma eller försvinna något är ju några dagar kvar.
(*värdelöst vetande*)


1 kommentar: