söndag 22 maj 2011

Jo, jag vet...

... vad vi behöver träna på.

På apporteringskursen vi går för Lars Hörnell är budskapet tydligt. Linjetag, linjetag. Däremot tycker jag att hon på senaste tillfället lydde signaler mycket bra, dvs stopp, inkallning och dirigeringar. En annan sak jag märkt av är att Lira börjat markera riktigt bra. Utom med bollkastare, men å andra sidan har vi aldrig tränat med apportkastare med bolltillsats. Senast gjorde hon ett par riktigt fina markeringar, bl.a. en som i mina ögon var mycket lång, minst 150 meter. Nedför en lägda, över ett dike, genom ris, och så tillbaka samma väg utan att ta den lättare vägen runt.

I går hade den lokala goldenklubben working test. Det var ganska okomplicerat i fjol, så jag tänkte det skulle vara lämpligt för oss. Working testet var upplagt så att man behöll sitt startnummer hela vägen, och jag hade förstås första start i öppenklass;-)

Första stationen var ett linjetag. Första problemet var att lokalisera rätt område... Det skulle finnas en snitsel, men jag var inte kapabel att få syn på den. Till slut trodde jag att jag visste vart dummyn befann sig, och skickade Lira. Hon gick ut rakt och fint, men när hon passerade legan där nybörjarklassens dummy varit, stannade hon upp och dök ned med nosen. Jag stoppade henne för att skicka ut henne längre ut, men i stället tappade jag henne in i skogen. Jag brydde mig inte om att blåsa utan väntade tills jag såg henne mellan träden. Kallade in henne, stoppade, och skickade ut igen - och dummyn hittades....inte där jag trodde den var. 8 poäng...

Andra stationen var ett närsök. Jag tyckte det gick ganska bra förutom att jag en gång tappade Lira ur ett område. Dummiesarna var väl gömda, ena fick hon gräva upp ur mossan:-) 17 poäng.

Tredje stationen var en dubbelmarkering med skott. Äntligen! sa Lira och vaknade upp lite. Spikade båda i högt tempo. 20 poäng!

Fjärde stationen var en dubbelmarkering på vatten, först en från båt på blankvatten, sedan en från land i vassen. Ville skicka till vassen först, så jag vred upp Lira ordentligt innan markeringen föll. Funkade utmärkt, markeringen spikades. Sedan hade hon bråttom ut till den på blankvattnet:-) Spikades också. 20 poäng!

Femte stationen var en vattendirigering! Eftersom Lira egentligen aldrig gjort någon vattendirigering ville jag inte chansa utan någon backup-plan, så Lira fick mer hjälp än vad som var tänkt;-) Hon gick ut bra, men simmade iväg åt vänster mot markeringen. Blåste stopp och hon lyssnade jättefint! Dirigerade åt höger och då simmade hon åt rätt håll och plockade in dummyn. Med facit i hand hade hon nog fixat dirigeringen utan extrahjälp också, men varför chansa. Domarna tyckte hon jobbade jättefint men drog 10 poäng för "otillåten" hjälp. 10 poäng.

Slutresultat 75 poäng och vinst i öppen klass. Nöjd med Liradinin. Extra plus för att hon har blivit så lugn vid sidan och i passivitet:-)


Finaste långnosen!

Idag har vi tagit det lugnt och bara promenerat. Lite bilder hur våra promenader ser ut:
Pelarsalen


Home sweet home (ser ni huset?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar