fredag 22 juli 2011

Händelser vid vatten


Jag var funktionär på ÖKL-prov i dag, och inspirationen infann sig. Kanske är det inte så himla långt borta? Det ledde i alla fall till att jag lastade in Lira, dummys och bollkastare i bilen och for till favvosjön för att träna vattendirigering.

När jag kom fram var det folk där:-( Ett par satt med bord och stolar uppställda på "parkeringen" precis vid vägen. Aningens udda med tanke på att det finns en fin strand bara 150 m bort. Nåja, jag for vidare en bit längre bort längs sjön. Där fanns det dock ingen fin väg ned till sjön, utan jag fick kämpa mig fram mellan oerhört täta granar (machete hade suttit bra). Jag kom ned till stranden och fram till de flytöar där jag tänkte placera ut dummies. Första frågan var hur jag skulle komma ut. Skulle jag gå en bit längs stranden där den första ön var som närmast, eller skulle jag kunna ta mig över där jag var? Det var inte så långt, det borde gå att hoppa. Ett tips är, hoppa inte på en flytö... I nästa sekund var benet nedsjunket halvvägs upp på låret i dyn. Tur nog bara ett ben.

Drog loss benet ur dyn (sluuurp) och tog mig vidare. Nästa problem dök snart upp - den spång som funnits mellan flytöarna var borta, endast märkena fanns kvar. Vis av erfarenheten vågade jag mig inte på något nytt hopp utan slängde i stället ut dummiesarna något närmare land än vad jag tänkt. En kom snett och hamnade i vattnet, men det kunde nog bara vara bra.

Tillbaka och hämta en mycket ivrig Lira. Som hjälp för nybörjaren tänkte jag kasta en markering med bollkastaren i området. Kan inte säga att jag lyckades, men tänkte att hon ju skulle komma 2/3 på väg i alla fall. Skickade Lira som gav sig iväg - längs stranden. Nej du! Fick ta bollen som dirigering i stället, vilket gick utmärkt. Sedan skickade jag henne på linjetag mot området med dummies. Lira simmade raskt ut till det område där bollen landat. Sedan blev hon aningens tveksam, men lyssnade så himla fint på mina signaler och fick korn på dummien.

Full fart tillbaka - tyvärr samma väg som jag tagit. Vilket ledde till att även Lira hamnade i myrhålet. Och eftersom hon är lite mindre än jag blev det hela hunden som sjönk ned. Hon tog sig i alla fall loss själv och delade frikostigt med sig av dyn efter hon lämnat av dummyn.

Nästa dirigering mot samma område tyckte hon var svår, eftersom dummiesarna nu var på land och hon därför inte kunde se någon dummy i vattnet när hon närmade sig området. Hon började vika av, men lyssnade omedelbart på min stoppsignal och lydde mina dirigeringar mycket fint! Den sista dummien hämtade hon självsäkert direkt utan tveksamheter.

Så nöjd med duktiga 'Dini som lyssnade ännu bättre på signaler i vatten än på land<3 Dessutom lämnade hon av alla dummies och bollar innan hon skakade. Fast man får nog inte peppa henne så mycket på ett prov;-)

Vi kom tillbaka till bilen, genomblöta (ffa Lira) och leriga (jag). Jag hittade ingen handduk, så jag torkade Lira med en fleecefilt. Sedan hittade jag handduken... Jag ville inte sätta mig i och skita ned bilen med genomleriga kläder, så de åkte av och som ersättning fick ännu en fleecefilt duga. I 25 grader - det var lite varmt... Som tur var, var det inga poliskontroller längs Landsjövägen, hade kunnat bli spännande annars:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar