torsdag 11 juni 2009

Liradini

Det här med att vara instängd är inte Liras grej. Efter hon rymt första gången höjde jag staketet över buren. Efter hon rymt andra gången lade jag tak över halva hagen. Tredje och fjärde gången lyckades hon öppna burdörren. Femte gången har hon antagligen tagit sig ut via taket. Tips?? Måste jag lägga tak över hela hagen? Det blir ju aningens knepigt att ta sig in själv då... Men jag är inte förvånad över att hon tar sig ut, jag har sett hur hon helt oförskräckt kastar sig upp mot kompostgallren när hon känner för det. Synd att jag inte ska köra agility med henne kanske:-) Men mod, envishet och en stor dos jävlar anamma är bra i andra sammanhang också:-)

Lira har gått sin första promenad i koppel, inte planerat, men hon blev så tung att bära på att jag satte på henne Montys koppel och det gick så bra så (trafikerad väg, kunde inte ha henne lös). Han agerade föråkare och hon hängde på. Vi har tränat på omvänt lockande, detta underbara påhitt som utgör grunden för så mycket annat. Lira fattade förvånansvärt snabbt. Dock satte hon sig ned varje gång, vilket kanske inte är eftersträvansvärt, men jag tror att det löser sig självt.

Igår var Lira duktig och gick till dörren, satte sig och pep. Jag släppte ut henne, och visst var hon kissnödig. Jag har aldrig haft en hund som går till dörren (de går till mig om det blir akut), kanske blir Lira den första?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar