fredag 19 juni 2009

Monty och pinn-mysteriet

Idag åkte Monty, Lira och jag och träffade träningsgänget. Liras uppgift var att se söt ut och vara social, vilket hon klarade mycket bra. Favoriten var nog Tobias, kanske pga cammo-kläderna? :-) Annicas kamera var också en höjdare... Linslus!

Monty fick ett roligt och lite klurigt spår av Mari. Han spårade fint (om än något fort) och plockade alla pinnarna - fram till slutapporten. Den gick han över, vilket är väldigt ovanligt. Nåja, sånt som händer tyckte jag. Men det visade sig att spårpinnen inte låg där Mari hade lagt den! Hon visste precis vart hon lagt den men nu var den borta. Vi letade lite runt omkring men spårpinnen var spårlöst(!) försvunnen. Vem snor en spårpinne? Det logiska vore en hund som snott den, men spåret var nära våra bilar och vi hade inte sett någon hund - eller människa för den delen. Det visar hur viktigt det är att inte lägga spårslutet för nära en stig. Lite synd att Monty inte fick ta slutet när han varit så duktig, men han fick belöning ändå och verkade nöjd med sig själv, och roligt hade vi i spåret. Mari är jättebra som spårläggare!

Monty funderar vart slutet tog vägen

På vägen hem såg jag något som rörde sig i diket vid sidan om vägen. Vad konstig räven ser ut tänkte jag, den har ju ingen svans? "Räven" gick över vägen, och då såg jag att det var ju ett lo! Jättevacker! Jag har aldrig sett ett vilt lodjur förut, det var häftigt. Animalspotting i Landsjö:-)
Älg
Rådjur
Tjäder
Orre
Hare
Räv
Grävling
Ripa
Trana
Vessla (e dyl)
Bäver
Huggorm
Björnspår (tack och lov ingen riktig)
Ej identifierad större rovfågel
Kungsörn
Lo
m.m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar