torsdag 9 september 2010

Fält

Vårt sökprojekt pågår för fullt. Det är SÅ tydligt att jag tränat fält på fel sätt. Som tur är kan jag helt och fullt skylla på okunskap. Är man nybörjare så är man. I alla fall så tycker jag att det går framåt, och förhoppningsvis lär sig Lira något av varje pass. Två dagar i rad har jag kört små sök (=få apporter) på samma område på morgonpromenaden och andra dagen tog Lira för sig ny mark på ett mycket bättre än första dagen. Ett pass med sök i vass (…) har vi också fått till, och även om det inte gick prickfritt så hoppas jag, som sagt, att hon lärde sig något av det. Jobbar fint gör hon i alla fall :-)

Faktum är att jag tycker det är lite roligt också… Förut har fält varit ganska tråkigt – man lägger ut dummies/vilt, hunden hämtar in. Klart. Nu har jag hittat ett träningsbehov och därigenom ett sätt att utveckla sökarbetet. Fast det hade inte gjort något om jag upptäckt behovet några månader tidigare…

I morgon kör vi nog ett sökpass till, också det med en tanke på att ge Lira en ny kunskap. Få se hur snabblärd hon är:-)

Lira passiv på working testet förra helgen. Hon måste vara extremt snabb eftersom hon aldrig fastnar på någon action-bild…

1 kommentar:

  1. Ja man lär sih hela tiden något nytt. Det är ju det som är utmaningen ;)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera