lördag 25 september 2010

Spår på två sätt

Igår var vi ute och spårade. Jag introducerade spetsvinklar för Lira med ett M-spår. Terrängen var ett typiskt norrlandsspår, blöt halvmyr, diken, hygge. Lira tog spåret i 290 som vanligt. Själv lyckades jag med konststycket att tappa linan 2 gånger på 200 meter... Hur hon tog spetsvinklarna? I första trasslade linan omedelbart in sig, men när jag trasslat ut den var hon på spåret i alla fall. De två andra - har ingen aning, jag var fullt upptagen med att hålla mig själv på fötterna... Första gången jag tappade linan försvann Lira i fjärran. Inte långt efteråt kom hon tillbaka med en pinne (hon apporterar alltid bättre om jag inte håller i linan!), och spåret hade hon koll på. Andra gången fick jag också se den neonrosa linan försvinna bland träden. Dock kom Lira på inkallning denna gång och sedan tog hon mig snabbt vidare på spåret.

Diken och terrängväxling var noll problem och det är kul att hon har näsan så med sig trots att det går så fort. Det gäller bara att hänga med och hinna hantera linan och läsa hund...

Nästa gång är jag sugen på ett längre spår. Denna dag kändes det för kort (och Lira var superpigg när vi kom hem). Måste ta tag i lydnaden också så vi kan komma ut på planen snart också... Vad hjälper det om hunden skulle fixa ett elitspår om den inte kan gå fritt följ?

Idag var en strålande höstdag som gjord för hundträning. På schemat stod apportering. Lira fick bl.a. jobba med markeringar på växlande avstånd, och att lyssna på dirigering. Hon markerade mycket bra! Att lyssna på mig gick det också... Vi avslutade med att testa ett släpspår med kanin. Lira har ju spårat en del, så det kan hon, frågan var bara om hon skulle förstå vad det handlade om. Det gjorde hon, direkt vi kom fram till spåret dök hon ned med nosen, och for iväg. Efter en stund såg vi att hon kom fram till och tog upp kaninen, sedan snodde hon runt och sprang samma väg tillbaka. Äntligen fick hon gå ett spår i sitt eget tempo, utan en bromskloss bak i linan. Och att apportera kanin är enligt Lira mycket roligare än att apportera spårpinne!



1 kommentar: