lördag 4 september 2010

KM...

...eller Flatmästerskapet

Idag debuterade jag och Lira på WT, närmare bestämt KM för SSRK Västernorrland.

Vi började med den enklaste stationen, enkelmarkering på land efter en transport efter skytten. Lira spikade markeringen men två poäng rök pga fotgående som var lite för långt fram... Därefter vidare transport till ett linjetag. Linjetaget var jättekort - "åh vad lätt" tänkte jag och skickade ut Lira. Som sprang 10 meter, sedan stannade hon plötsligt; "förresten, vad sade du?". "Ut!" "OK!" och så vände hon om och sprang till rätt område. Det gick i alla fall fort att få in dummyn, även om det i mina ögon inte var så snyggt. Men det belönades med 19 poäng, så det var ju inte så dumt.

Bra inledning. Station tre var ett sök som såg jättesvårt ut, så jag tänkte vara lite taktisk och köra vattenmarkeringen först för att Lira skulle vara lite extra på G när vi kom till söket. Fel val skulle det visa sig.

Vi gick i alla fall till station 4, vattenmarkering. Det var en enkel markering med skott. Lira gick i bra - lagom fort, och simmade snabbt ut till dummyn. Sedan valde hon en knepig väg upp ur vattnet och fick ta en omväg för att komma till mig. Hon passerade då rätt över en hög med dummies, så jag blåste för säkerhets skull i pipan - onödigt. 18 poäng.

Nästa station var närsök. Det var väldigt mycket större än de närsök jag tränat på, typ en halv uppletanderuta på bredd och djup. Jag hade ingen aning om hur jag skulle lägga upp arbetet, och provade ett sätt. Det fungerade inte:-) utan Lira försvann i fjärran. Efter några (hm) inkallningssignaler kom hon tillbaka till rutan och jag kunde blåsa närsökssignal. Hon hämtade snabbt in en dummy. Sedan provade jag en annan strategi, och antingen hade hon förstått övningen eller så fungerade min strategi, för nu gick det klockrent, och dummies hämtades snabbt in inklusive en som domaren anvisat område för (= den typ av närsök vi tränat...). 16 poäng blev resultatet här.

Så var det då söket. Det blev en jättelång väntan för så gott som alla hundar hade stora problem. Lira var oerhört lugn och avslappnad i väntan, lite väl mycket. Söket bestod av myrmark, vatten, och skog. Vattnet gick in som en vik och delade sökområdet på mitten. De flesta hundarna hittade 2-3 dummies av 8. Lira hittade snabbt en dummy i skogen, sedan en till längre bort, men sen förstod hon inte att hon kunde söka även på andra sidan vattnet. Jag lyckades trycka ut henne och hon hittade en dummy, men sedan var det slut. Som de andra hundarna fick hon en markering på slutet som liten peppning, bra initiativ. 8 poäng lyckades vi skrapa ihop... Trist slut på ett annars bra WT.

Vårt slutresultat blev 79 poäng, och det räckte denna dag till en andraplats! Segraren hade 85, alla poängen kom från söket. Bara två hundar av typ 20 klarade söket på ett bra sätt enligt domaren.

En del lärdomar fick jag med mig, men så tråkigt det är att man inte får några kommentarer till varför poäng dras. Inte ens en papperslapp med sina poäng per station fick man:-/ Nåja, debuten är avklarad, och roligt var det (förutom söket...). Nu ska vi ut och träna "bananformade" sök...

Och "flatmästerskapet" då? Jo, i varje klass vann en flat framför en labbe:-)

Liradini med dummy, gammal bild

1 kommentar: