söndag 16 maj 2010

På djupt vatten

Att träna när det är riktigt varmt kan vara jobbigt, även om man tränar på kvällen. Så Jennie och jag började med att blöta ner hundarna. Phoenix kom i full fart mot markeringen jag kastat på andra sidan om ett dike. Han missade dock att diket var ett dike och försökte gå på vatten. Han var inte lika duktig som Jesus utan sjönk som en sten:-) Sedan gick det bättre o han var duktig.

Lira ställdes upp precis vid dikeskanten, men ändå gör hon precis som Phoenix. Hon tog ett språng ut, landade mitt på dummyn och var helt övertygad om att hon skulle drunkna. Hon lyckades ta sig fram till kanten, men så såg hon dummyn och gled ned igen och fick med sig den upp. Nästa gång var hon betydligt försiktigare:-) Sista gången blev helt perfekt, ned i vattnet, vända, upp igen och avlämning innan skak. Innan dess hade Jennie kastat en dummy som fastnade under ytan. Jag skickade inte Lira på den apporten. Inte än;-) Lira var i alla fall jättestolt över sig själv som vågade gå ned i den läskiga djupa pölen.

Dice fick också pröva och tyckte det var jätteskoj och Jennie var pedagogisk så det blev mycket lyckat.

Nästa omgång blev vår läxa, långa markeringar. Lira gick ut mycket längre än förut - vind/mer laddad/ngt annat? Men hon fick jobba rätt ordentligt på alla markeringar. Den sista blev riktigt svår, Lira vände bara några meter från den men fick den inte i vind. Sedan sökte och sökte och sökte hon i gott tempo på den tungsprungna myren, men var ständigt för något kort. Till slut blåste jag stopp, hon stannade jättefint, och gick ut på mitt tecken och strax så var dummyn i mun. Härligt! Eftersom Lira jobbat så himla fint fick hon för en gångs skull snörbollen som belöning, och hon var så lycklig och nöjd med sig själv:-)

Needless to say, den här gången gick det inte att klaga på tempot in. Lira var "aningens" mer laddad än på kursen.

Avslutade när alla hundar var färdigtränade, med att ta ut Lira ur bilen, gå lite fot, sitta lite passiv - och så in i bilen igen. "Va", sa Lira, "du glömde ju apporterandet ju!":-)

Avslutningsvis så kan jag säga att genvägar är ofta senvägar och det är dumt att glömma gummistövlarna i hallen när man ska träna på en myr. Gympadojjorna fick samma behandling med trädgårdsslangen som Lira fick när vi kom hem, men de protesterade inte lika mycket som Lira.

1 kommentar:

  1. Vi tackar för trevligt sällskap idag! Riktigt trevligt:)

    Ja, Dice har verkligen gjort framsteg. I höstas trodde jag att han var obildbar...

    Nu laddar vi inför onsdag:)

    SvaraRadera