lördag 15 maj 2010

På kurs och mera vatten

Så har värmen slagit till i Örnsköldsvik, otroligt varmt och soligt, bara så härligt! I går kväll tog hela "flocken" en promenad runt sjön, och eftersom det var så varmt passade jag på att träna lite mera vatten med Lira. Den här gången var det en å. Först kastades en markering i ån. Lira funderade en stund men eftersom markeringen flöt iväg med strömmen tog hon mod till sig och hoppade i.

Nästa markering kastades över ån till andra sidan. Nu hoppade Lira i (ganska) direkt och tog sig upp på andra sidan och letade rätt på sin apport. Så skulle hon tillbaka också... Hon tittade på mig med apporten i munnen - måste jag i igen?!? Men det var ju inget annat att göra än att gå i. Hon tog sig försiktigt ned till vattnet och gick i lugnt och fint. Och sedan tog hon ett jättesprång upp ur vattnet och landade mitt i strömfåran med ett jätteplask så hela hon for under ytan:-) Knashund:-)
Idag var vi på djuraffären och provade en sele. Rätt storlek men fel färg så vi får vänta ett tag till. Men bra miljöträning i alla fall.

När jag kom hem såg jag att någon ringt - kursen jag trodde skulle börja i morgon hade visst börjat idag! Jag går bara på dagar och inte på datum, inte tänkte jag på att söndag 15/5 inte var en söndag... I alla fall så bytte jag om i expressfart och sprang runt och samlade ihop väst, visselpipa, vattenflaska m.m. medan Lira sprang efter med en dummy. "Den här ska också med!". In med Lira och dummies i bilen och så for vi, bara en timme försenade...

Lira skötte sig bra, bra fotgående och lugn och avslappnad i passiviteten. Värmen kan ha spelat in;-) När hon fick jobba utmanades hon med långa dubbelmarkeringar, betydligt svårare än något hon gjort tidigare. Jag tycker hon jobbade mycket bra, och jag lyckades hindra henne från att byta dummy:-) En gång fick jag kalla in henne (MYCKET motvilligt från hennes sida) för att göra om. En annan gång fick vi till en riktigt bra dirigering faktiskt, förvånad själv att hon fattade så bra. Jag hade också förstånd att inte skicka henne på en för svår markering, utan vi avslutade med en lätt.

Läxa till nästa gång är att träna på långa markeringar, och tempo på ingångar. Kom på efteråt att Lira ofta reagerar på nya situationer genom att vara lite seg på att komma in, hon vill gärna vara kvar ute i området. Ska bli kul med kurs:-)


1 kommentar:

  1. Kul att det går bra för lilla Lira:)
    Ska i väg på jobbet nu

    Hare gott

    SvaraRadera